06 22 23 06 49 mail@margatintel.nl

Aarden, wat is dat?

Wij zijn geboren met 2 voeten en hiermee staan we op de grond, als het anders had moeten zijn hadden wij ze niet gekregen. Wanneer je met beide voeten stevig op de grond staat, dan kan je wel tegen een stootje en raak je niet snel uit balans.

Dit is heel letterlijk zo. Maar realiseer je je dat dit figuurlijk ook zo is?

Om geestelijk en lichamelijk goed in balans te zijn is het van belang dat we goed geaard zijn. Aarden wordt ook wel gronden genoemd. Dit klinkt voor veel mensen heel zweverig, maar het tegenovergestelde is waar. Door te aarden staan we juist met beide benen op de grond.

Hierdoor heb je weer een stevig fundament in het leven en kan je je verder ontwikkelen. Het brengt je naar het hier en nu en haalt je uit je piekergedachten.

Aarden, hoe doe je dat?

Door vaak op blote voeten te lopen ben je meer geaard. Wat ook heel goed is om te aarden is wanneer je werkt in de tuin en je met beide handen wroet in de grond.

Daarnaast zijn er ook oefeningen om te aarden die je kan doen wanneer je uit balans of gespannen bent. Maar beter is het om de dag te beginnen met aarden.

  • doe je schoenen uit en ga op een rustige plek staan
  • zet je benen iets uit elkaar met je knieën van slot
  • laat je armen ontspannen naar beneden hangen
  • stel je zelf een boom voor waarvan de wortels diep de grond ingaan
  • beeld je in dat je voeten deze wortels zijn die diep de grond ingaan
  • blijf rustig staan en adem ontspannen door
  • voel je wortels de grond ingaan
  • zorg dat je niet met je gedachten bezig bent
  • op een gegeven moment zal je merken dat je voor je gevoel naar de grond getrokken wordt

Vind je het moeilijk om dit te visualiseren, kijk dan voordat je deze oefening gaat doen naar een plaatje van een boom waarvan je de wortels de grond ziet ingaan.

Wanneer deze oefening je op een gegeven ogenblik makkelijk afgaat kan je het volgende aan je oefening toevoegen:

  • gebruik bij je ademhaling de buikademhaling
  • herhaal in jezelf een aantal keer bij je inademing: ik ontvang kracht en ontspanning uit de aarde
  • herhaal in jezelf een aantal keer bij je uitademing: ik laat spanning en onzekerheid afvloeien
  • je kan hier natuurlijk zelf je eigen woorden voor gebruiken
  • na een aantal keren stop je met dit te herhalen in jezelf (je geest en je lijf hebben dit nu overgenomen) en ga door met aarden
  • zorg dat je niet met je gedachten bezig bent

Ik wens je veel succes en ontspanning met het Aarden.