06 22 23 06 49 mail@margatintel.nl

Hoe heerlijk is het om een plek te hebben waar je je terug kan trekken wanneer je spanningen hebt of als je je niet veilig voelt. Creëer deze plek voor jezelf en dan kan je er naar toe als je hem nodig hebt.

Wat is dat een Veilige Plek?

Een Veilige Plek is een plek die je voor jezelf creëert. Deze plek zit in je eigen hoofd en lijf. Dit kan een verzonnen plek zijn of een plek die daadwerkelijk bestaat en waar je in gedachte naar toe gaat. Op deze plek voel je je beschermd en rustig. Je kan er altijd naar toe, waar je ook bent.

Waarom is het belangrijk om een Veilige Plek hebben te hebben?

Wanneer je het gevoel hebt dat je een plek nodig hebt waar je je beschermd en veilig voelt en waar je naar toe kan gaan als je daar behoefte aan hebt. Hier voel je je weer rustig worden en het gevoel van onveilig zijn gaat weg en de spanning zakt.

Hoe creëer je een Veilige Plek?

Wanneer je gespannen bent of je je niet veilig voelt wil je daarheen waar dat gevoel overgaat. Bij de een is het dat je terug wil naar je Oma op de bank die zo heerlijk vertelde over vroeger. Of op de bank thuis met de kat op schoot. Maar het kan ook een verzonnen plek zijn of een combinatie van verschillende dingen. Bij mij is het een bestaande plek. In mijn stoel met mijn hond opschoot, naar buiten kijkend naar mijn tuin.

Om een goed beeld in je hoofd te krijgen van je Veilige Plek ga je hem helemaal beschrijven. Waar is die plek, hoe ziet het er uit, waar ben jij op die plek, wat zie je, wat doe je, wat ruik je. Kijk in je gedachte om je heen en voel wat die plek met je doet.

Hoe maak je gebruik van je Veilige Plek?

Wanneer je die Veilige Plek nodig hebt neem je het beeld, de sensaties en de gevoelen die bij die plek horen in gedachten en ga je rustig ademhalen. Adem in door je neus en uit door je mond, visualiseer die plek. Als je gedachten afdwalen ga je rustig weer met je aandacht naar je veilige plek. Maak je niet druk wanneer je gedachten afdwalen naar de spanningen en het onveilige gevoel, dat is normaal. Ga gewoon elke keer weer rustig met je aandacht terug naar je Veilige Plek. Je zal merken dat je steeds rustiger wordt. Wanneer je weer ontspannen bent kom je weer rustig terug uit je Veilige Plek.

Probeer wanneer je hier bekend mee bent om de buikademhaling toe te passen op je veilige plek.

Heb je hulp nodig om je Veilige Plek te vinden of om daar te komen en te blijven? Neem dan contact met me op dan kan ik je hierbij helpen. Wil je weten waar ik je nog meer mee kan helpen, kijk dan op mijn website.